عفونت تنفسی نوزاد (RSV): آشنایی با علائم و روش درمان

نوزاد

ویروس همگام تنفسی (RSV) یک عامل جدی عفونت تنفسی نوزاد است که می تواند در هر سنی افراد را تحت تأثیر قرار دهد. اما در نوزادان جدی تر است.

مجاری تنفسی کودک به خوبی توسعه نیافته است ، بنابراین کودک قادر به سرفه کردن مخاط  مانند کودکان بزرگتر نمی باشد. در بیشتر افراد ، RSV باعث علائم سرماخوردگی ، که اغلب با سرفه همراه است.

در نوزادان ، RSV می تواند یک بیماری جدی تر به نام برونشیولیت (bronchiolitis) را ایجاد کند. نوزادان مبتلا به برونشولییت به همراه سرفه خود دچار خس خس می شوند.

RSV می تواند منجر به سایر عفونت های شدید ، از جمله پنومونی (التهاب ریه) شود. در بعضی موارد ، ممکن است نوزادان نیاز به معالجه در بیمارستان داشته باشند.

RSV یک ویروس است(عامل عفونت تنفسی نوزاد) ، بنابراین متاسفانه هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند آن را درمان کند تا مسیر عفونت آن کوتاه شود.

 


عفونت تنفسی نوزاد

متخصص کودکان چه کاری انجام می دهد؟


 در اینجا آنچه شما باید بدانید

علائم RSV در نوزادان

در کودکان بزرگتر ، RSV می تواند علائمی شبیه به سرماخوردگی ایجاد کند. اما در نوزادان ، ویروس علائم شدیدتری را ایجاد می کند.معمولاً RSV از ماه نوامبر تا آوریل منتقل می شود ، هنگامی که دمای خنک تر افراد را به داخل خانه می آورد و هنگامی که احتمال تعامل با یکدیگر بیشتر است.

RSV تمایل دارد یک جدول زمانی از علائم را دنبال کند. علائم در حدود 5 روز از بیماری به اوج خود می رسد ، اما ممکن است زودتر یا دیرتر شروع به ایجاد علائم کنند.

علائم اولیه ممکن است آنچنان که قابل توجه نباشد ، از جمله کاهش اشتها یا آبریزش بینی اما علائم شدیدتر ممکن است چند روز بعد ظاهر شود.

کودک

علائمی که ممکن است کودک مبتلا به RSV داشته باشد عبارتند از:

تنفس سریعتر از حد طبیعی است

در تنفس مشکل دارد

سرفه کردن

تب

کج خلقی

بی حالی یا رفتار سست

آبریزش بینی

عطسه

با استفاده از عضلات قفسه سینه خود به تنهایی نفس می کشند که نفس کشیدن با سختی همراه است

خس خس

برخی از نوزادان نسبت به علائم RSV آسیب پذیرتر هستند. این شامل کودکانی است که زودرس به دنیا آمده اند ، یا نوزادانی که دارای مشکلات ریوی یا قلبی هستند.


بیماری زردی نوزاد


چه موقع برای RSV به یک متخصص کودکان مراجعه کنیم

نشانه های RSV می تواند از علائم سرما خوردگی خفیف تا موارد برونشیولیت شدید باشد. اما اگر گمان می کنید کودک شما به بیماری RSV مبتلا شده است ، مهم است که با پزشک متخصص کودک خود تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.

علائم برای مراقبت بیشتر شامل موارد زیر است:

کودک شما به نظر می رسد در هنگام گریه تولید اشک ندارد

در حین سرفه کردن مخاط غلیظ و به رنگ خاکستری ، سبز یا زرد ، تنفس آن را سخت می کند

 تب بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) ،که به درستی اندازه گیری شده ، در نوزادان کمتر از 3 ماه

تب بیشتر از 104.0 درجه فارنهایت (39.4 درجه سانتیگراد) در کودک در هر سنی

 ترشحات ضخیم بینی که تنفس کودک را سخت می کند

اگر ناخن ها یا دهان کودک شما به رنگ آبی باشد ، با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. این نشان می دهد کودک شما به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی کند و دچار پریشانی شدید است.



 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *