بیماری زردی نوزاد

زردی در نوزاد

بررسی اجمالی

زردی نوزاد ، تغییر رنگ پوست و چشم نوزاد به رنگ زرد است. زردی نوزاد به دلیل اینکه خون کودک حاوی مقدار زیادی بیلی روبین (bil-ih-ROO-bin) است ، یک رنگدانه زرد از گلبول های قرمز ایجاد می شود.

زردی نوزاد یک بیماری شایع است ، خصوصاً در نوزادانی که قبل از حاملگی 38 هفته متولد شده اند (نوزادان نارس) و برخی از نوزادان که شیرخواره هستند. زردی نوزاد معمولاً به این دلیل رخ می دهد که کبد کودک به اندازه کافی بالغ و کامل نیست تا بتواند از بیلی روبین در جریان خون خلاص شود. در برخی از نوزادان ، یک بیماری اساسی ممکن است باعث زردی نوزاد شود.

بیشتر نوزادانی که بین 35 هفته از بارداری و یا در زمان مناسب به دنیا می آیند نیازی به درمان زردی ندارند

. به ندرت ، بیلی روبین زیاد و غیر معمول خون  می تواند یک نوزاد را در معرض آسیب مغزی قرار دهد ، خصوصاً در صورت وجود برخی از عوامل خطر خاص برای زردی شدید در نوزاد.

بیماری زردی نوزاد

علائم

زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها – نشانه اصلی زردی نوزاد – معمولاً بین روز دوم و چهارم پس از تولد ظاهر می شود.برای بررسی زردی نوزاد ، به آرامی روی پیشانی یا بینی کودک خود فشار دهید. اگر در جایی که فشرده اید ، پوست زرد به نظر می رسد ، احتمالاً کودک شما زردی خفیفی دارد.

اگر کودک شما زردی ندارد ، باید رنگ پوست برای لحظه ای کمی روشن تر از رنگ طبیعی خود به نظر برسد.

کودک خود را در شرایط روشنایی مناسب و ترجیحا در نور طبیعی روز معاینه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اکثر بیمارستان ها قبل از ترخیص ، سیاست بررسی نوزادان از زردی را دارند. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که نوزادان در طی معاینات روتین پزشکی و حداقل هر 8 تا 12 ساعت در بیمارستان ، به دلیل زردی معاینه شوند.کودک شما باید بین روز سوم و هفتم پس از تولد ، که معمولاً بیلی روبین به اوج خود می رسد ، از نظر زردی مورد معاینه قرار گیرد.

اگر کودک شما زودتر از 72 ساعت پس از تولد مرخص شده است ، یک قرار ملاقات برای پیگیری انجام دهید و در طی دو روز از ترخیص به دنبال علایم زردی باشید.

 زردی نوزاد تازه متولد شده

علائم یا نشانه های زیر ممکن است نشانگر زردی شدید یا عوارض ناشی از بیلی روبین اضافی باشد. اگر:

پوست کودک شما زرد تر می شود

پوست روی شکم ، بازوها یا پاهای کودک شما زرد به نظر می رسد

سفیدی های چشم کودک شما زرد دیده می شود

نشانه هایی وجود داردکه کودک شما بی میل یا بیمار است و یا بیدار شدن دشوار است

کودک شما در حال افزایش وزن نیست و یا کم تغذیه می کند

کودک شما گریه هایی با صدای بلند دارد

کودک شما علائم یا نشانه های دیگری دارد که شما را نگران می کند

علل

بیلی روبین بیش از حد (hyperbilirubinemia) عامل اصلی زردی است. بیلی روبین ، که مسئولیت رنگ زرد دراین بیماری است ، یک قسمت طبیعی از رنگدانه است که از تجزیه گلبولهای قرمز “مورد استفاده” آزاد می شود.

به دلیل تولید بیشتر و تجزیه سریعتر گلبول های قرمز در چند روز اول زندگی ، نوزادان بیشتر از بزرگسالان بیلی روبین تولید می کنند. به طور معمول ، کبد بیلی روبین را از جریان خون فیلتر کرده و آن را به سمت مجاری روده رها می کند.

 کبد نابالغ یک نوزاد معمولاً نمی تواند به سرعت کافی بیلی روبین را از بین ببرد ، و باعث می شود بیلی روبین زیاد می شود. زردی به دلیل این شرایط طبیعی در نوزادان زردی فیزیولوژیکی نامیده می شود و به طور معمول در روز دوم یا سوم زندگی ظاهر می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *