آر اف فرکشنال یا رادیوفرکوئنسی (RF) برای جوانسازی پوست صورت

در گذشته، افتادگی پوست صورت تنها با جراحی‌های لیفت صورت درمان و برطرف می‌شد. در طی این روش، پزشک با ایجاد برش‌هایی در صورت بیمار، پوست اضافی را برداشته و در نهایت پوست را کاملا کشیده و سفت می‌کند. کاملا واضح است که این روش‌ها بسیار پرهزینه بوده و علاوه ‌بر دوره بهبود طولانی با درد شدید نیز توام هستند.

در این مقاله به معرفی روش سالم، راحت و کم‌هزینه رادیوفرکوئنسی می‌پردازیم که می‌تواند جایگزین مناسبی برای جراحی لیفت صورت باشد. تکنولوژی آر‌اف فرکشنال که در زمینه درمان صورت بیشتر مورد استفاده است، می‌تواند در زمینه‌های مختلف نیز بکار رود. از درمان‌های دیگری که با تکنولوژی رادیوفرکوئنسی صورت می‌گیرد می‌توان به لاغری موضعی اشاره کرد.


گالری عکس تاثیر گذاری ار اف + فیلم کلیک

از بین رفتن چین و چروک صورت ار اف قبل و بعد عکس
ار اف قبل وبعد از بین بردن چین و چروک صورت

از آن جایی‌که تکنولوژی آر‌اف فرکشنال برای رفع چین‌وچروک صورت، جوانسازی پوست و سفت کردن پوست بکار می‌رود ،این تکنولوژی به لیفت آر‌اف صورت و یا رادیوفرکوئنسی صورت معروف شده است. بیمار معمولا بعد از 1 یا چند جلسه درمانی با آراف (RF) می‌تواند به نتیجه مطلوب برسد.

ار اف قبل وبعد از بین بردن چین و چروک صورت
ار اف قبل وبعد از بین بردن چین و چروک صورت

رادیو فرکوئنسی یک روش درمانی بدون درد است که موجب بهبود وضعیت پوست صورت و بدن می‌شود. اگر پوست بدنتان شل، آویزان، چروک و نازک شده ‌است با رادیو فرکوئنسی می‌توانید شاهد نتایج قابل ‌توجهی در پوست خود باشید. بدون شک آر‌اف فرکشنال تاثیر فراوانی در درمان پوست دارد. روش‌های جدید درمانی به‌طور منظم در حال توسعه هستند و این امر کمک می‌کند تا پزشک با کمک تکنولوژی بتوانند در زمینه درمان پوست صورت و لاغری موضعی خدمات مختلفی ارائه کنند.

مزایا


درمان پوست با آراف، یک روش آسان، بدون درد و غیر جراحی است که موجب کاهش خطوط ظریف پوستی، افتادگی پوست و در کل افزایش خاصیت ارتجاعی و بافت پوست می‌شود.

یکی از مهمترین مزایای درمان با دستگاه آراف، تحریک افزایش تولید کلاژن و الاستین و همچنین بهبود جریان خون است. این موارد مهم طبیعتا موجب جوانسازی پوست در عرض چند ماه می‌شوند.

کاربرد


آر‌اف فرکشنال را می‌توان برای درمان موارد زیر بکار برد:

  • مقابله با پیری
  • لیفت بازو
  • رفع افتادگی پوست شکم، ران و باسن
  • رفع غبغب
  • رفع افتادگی پوست صورت با کشیدن و سفت کردن پوست صورت و گردن
  • لیفت گونه
  • رفع چین‌ و چروک
  • رفع پف زیر چشم
  • رفع اسکار
  • رفع خطوط و ترک‌های بارداری
  • برداشتن خال

آر‌اف صورت چگونه انجام می‌شود؟


با کمک یک پروب (میله) شبیه به الکترود اشعه و ارتعاشات الکتریکی با طول موج پایین به ناحیه درمانی پوست تابیده می‌شود. در این روش ممکن است از 2 نوع پروب: تک ‌قطبی (مونوپلار) و دو قطبی (بای پلار)استفاده شود.

  • رادیوفرکوئنسی با پروب تک ‌قطبی: در این روش انرژی حاصل از آراف فرکشنال با کمک یک الکترود به پوست منتقل می‌شود و الکترود مخالف کمی دورتر از الکترود قبلی قرار می‌گیرد.
  • رادیوفرکوئنسی با پروب دو قطبی: این روش با کمک پروب‌های حاوی دو قطب مخالف انجام می‌شود.

تفاوت بین این دو نوع روش به عمق بافت پوست مرتبط است. جریان‌های الکتریکی آراف در درمان‌های تک‌قطبی به عمیق‌ترین لایه‌های پوست ( بیش از 20 میلی‌متر پایین‌تر از سطح پوست) هدایت می‌شوند اما در درمان‌های دوقطبی تنها 2 تا 4 میلی‌متر از عمق پوست تحت تاثیر جریانات الکتریکی حاصل از آراف قرار می‌گیرند.

جریانی که از پوست می‌گذرد موجب تولید گرما در بافت پوست می‌شود. این گرما لایه فوقانی پوست (درم) را تحت تاثیر قرار داده و موجب کاهش چین‌وچروک می‌گردد. (برخی از چین وچروک‌ها در طی این جریان کاملا از بین می‌روند.)

متقاضیان درمان


این نوع درمان برای همه، چه مرد و چه زن و در کل هر کسی که دوست دارد چین‌وچروک و شیارهای پوست صورت خود را درمان کند انتخاب خوبی است. آر‌اف صورت برای درمان انواع پوست صورت مناسب است. افرادی که افتادگی پوست صورت وهمچنین چین ‌و چروک آن ها خیلی شدید و عمیق نیست و آمادگی لازم برای جراحی تهاجمی پوست صورت را ندارند گزینه‌های مناسبی برای این روش درمانی هستند.

در کل، افرادی که تازه نشانه‌های پیری در پوست آنها نمایان شده و نیازی به لیفت صورت و لاغری موضعی ندارند می‌توانند از مزایای روش درمانی RF فرکشنال بهره ببرند.

با تمام مزایایی که این روش دارد در برخی موارد محدودیت داشته و قابل استفاده نیست. به‌عنوان مثال،  افرادی که قلبشان با باطری کار می‌کند، افرادی که در ناحیه درمان دارای صفحات فلزی و یا پین هستند، افراد مبتلا به بیماری‌های حاد قلبی و بیماری‌های بافت همبند و زنان باردار و شیرده نباید از این روش درمانی استفاده کنند.

فرایند درمان


روز درمان پوست بیمار باید عاری از هر گونه آرایش خصوصا لوسیون حاوی چربی باشد چرا که ممکن است عملکرد آر‌اف فرکشنال را تحت تاثیر قرار‌دهند. بعد از آماده‌شدن بیمار، پزشک پوست بیمار را با مقداری کرم بی‌حس‌کننده  موضعی می‌پوشاند تا بیمار در طی درمان هیچ‌گونه دردی احساس نکند. بعد از تاثیر کرم و بی‌حسی پوست، پزشک به‌منظور افزایش  دقت آر‌اف فرکشنال در درمان پوست از انتقال شبکه استفاده می‌کند.

پزشک به‌منظور افزایش تاثیرپذیری درمان و کاهش احتمال سوزش، از ژل مخصوص در طول درمان استفاده خواهد کرد. اگر پوست بیمار حساس بوده و بعد از هر نوع درمان احساس سوزش می‌کند برای کاهش و یا رفع حساسیت می‌تواند درخواست اسپری و یا ژل خنک‌کننده  کند. احساس سوزش ملایم و گرمای خفیف در طول درمان کاملا طبیعی است. حس بیماران در طول درمان چیزی شبیه به ماساژ گرم روی پوست است.

جلسات درمان به چه صورت است؟


معمولا 4 تا 6 جلسه درمانی آر‌اف فرکشنال در عرض 1 تا 3 هفته  به بیماران توصیه می‌شود وهر جلسه درمانی 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد.

بهبود


بعد از درمان، بیمار نیازی به استراحت و طی کردن دوره بهبود نداشته و می‌تواند به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهد. در طول دوره درمان شدیدا توصیه می‌شود بیماران روزانه مقدار زیادی آب مصرف کنند تا سموم از بدن خارج شده و نتایج  حاصل از درمان بهبود یابد.

رعایت رژیم غذایی سالم و معقول و انجام برخی حرکات ورزشی ایروبیک در طول دوره درمان از موارد دیگری هستند که بسیار تاکید شده‌اند.

نتایج


بیماران خیلی زود نتایج درمان را در خود احساس می‌کنند اما نتیجه نهایی معمولا 2 ماه بعد از دوره درمان خود را نشان می‌دهد. ماندگاری نتایج درمان بسیار بالاست اما گاهی ممکن است بیمار دوباره نیاز به درمان پیدا کند.

آیا آر اف ایمن است؟


با توجه به تحقیقات زیاد در زمینه آر‌اف فرکشنال باید خاطر نشان کرد که این روش درمانی کاملا ایمن و بی‌خطر است. بیش از 70 سال است که از رادیوفرکوئنسی برای درمان در حوزه‌های جراحی مغز و اعصاب، پوست، قلب ‌وعروق و گوش ‌و حلق‌ و بینی استفاده شده‌ است. لیزر آر‌اف بدون درد و آرامبخش است.

عوارض جانبی سفت کردن پوست با لیزر آر‌اف


با وجود این‌که عوارض جانبی ناشی از آر‌اف فرکشنال برای سفت‌کردن و درمان پوست در مقایسه با سایر روش‌های زیبایی و غیرتهاجمی بسیار کم است اما باز با این حال کاملا بدون خطر نیست. از عوارض جانبی رایج و گزارش شده می‌توان به تورم خفیف در ناحیه درمانی پوست، سرخی پوست، فرورفتگی ناحیه درمان و حساسیت اشاره کرد. بهتر است در طول چند ساعت اول پس از درمان از پوست به‌خوبی مراقبت کرد تا از واکنش منفی پوست نسبت به درمان اطمینان حاصل کرد. به پوست ناحیه درمان نباید دست زد و یا دستکاری کرد چرا که این‌کار موجب تحریک بیشترپوست می‌شود.

اگر بیمار تورم شدید، درد و عوارض جانبی دیگری احساس کرد، بهتر است بلافاصله با پزشک معالج خود تماس بگیرد چرا که این موارد ممکن است علائم عوارض جانبی خطرناک جوانسازی پوست با رادیوفرکوئنسی بوده و نیاز به کنترل داشته باشند.

آیا درمان آراف با روش‌های درمانی دیگر ترکیب می‌شود؟


بله، درمان آراف گاهی با روش‌های درمانی مکمل دیگر ترکیب می‌شوند تا نتایج بهتری در پوست حاصل شود. به‌عنوان مثال می‌توان به کاربرد آراف بعد از لیزر و یا سایر روش‌های حذف مو اشاره کرد که تاثیر خوبی دارد.

کویتیشن آراف که به پیکرتراشی آراف نیز معروف است یکی دیگر از روش‌های غیرتهاجمی است که با کمک تکنولوژی آراف انجام می‌شود.

تولیدکنندگان تجهیزات برتر از جمله مکانیسم ویواسه از توانایی‌های آراف در تکنولوژی چندین دستگاه دیگر استفاده کرده‌اند. چنین دستگاه‌هایی طبیعتا درمان صورت با آراف و یا سایر درمان‌های آر‌اف فرکشنال را چه به‌صورت مستقل و چه به‌صورت ترکیبی راحت‌تر می‌کنند.

هزینه آراف صورت


هزینه هر جلسه درمانی پوست با آر‌اف فرکشنال به تعداد نواحی درمانی پوست و سایز ناحیه درمان بستگی دارد. بعد از اتمام درمان پزشک می‌تواند به‌راحتی هزینه جلسه درمان را تخمین بزند.

منبع:https://salamatipoost.com